Du er her

Rovervandring 2018

Kjære Roverbrødre i 5. Moss Roverlag.

Den 21 Rovervandringen i Lagets historie ble gjennomført sist helg på Ødemørk i Såner

Vi var til sammen 20 rovere med på årets tur.

Vi hadde glimrende vær hele tiden og de aller fleste lå ute på tunet.

Mesterkokk Roar sørget for at lagets mattelt ble satt opp på rekordtid med hjelp av flittige roverhender.

Vi hadde besøk av Per J Hoel, 75 år fra Raknerud, på fredagskvelden. Han er gammel speider i 5. Moss og var med på turen til Heikakrok i Danmark i 1955.Han fortalte om livet på skogen før og nå. Han fikk Vansjøboken som takk.

På kvelden hadde vi leirbål der Tormod Berg Hansen fikk opp sangstemmene med sitt trekkspill.

På lørdag fikk vi orientering om Ødemørk av Nils Thorsen før vi dro på tur til Ishavet, Breimosan, Grefsrød, Vandraas, Stubberud, Østerlid som Bengt eier  inneklemt mellom Stubberud og Raknerud. Her blir det leitbålplass og gapahuk snart like ved Finnesparket til Finn Kraft for mange år siden.

På Stubberud ble vi møtt av Unni, Pers 81 år gamle søster. Det ble et hyggelig møte. Hun hadde med album og vi kunne Raskt fastslå at Unni hadde vært Baghera i 5. Moss flokk under Ellen Anstensen ( før Nordengen ) i 1956 og 1957. Så Nils Thore Kristiansen, Hans Jan Wang Hansen, Bjørn Erik Jenssen og Bengt Lie Hansen kunne bare takke for alt hun hadde lært oss. Det satte hun pris på. Og i albumet hennes fant vi også Finn Kraft fra en overnattingstur på låven på Raknerud i midten av 1950 årene.

På ettermiddagen fikk vi besøk av Kjell Karlstad i Historielaget i Vestby, 84 år.. Han fortalte ledig og interesant om Vesby og striden mellom Son og Hølen på den ene siden og Nord Vestby på den andre sidern. Han fikk også Vansjøboken til takk.

Roar stelte til festmåltidet på lørdag og det ble inntatt i Festteltet. Det var en innertier og gutta koste seg. Til middagen hadde vi også fått besøk av Knut Westby, Per Anstensen og Finn B Krafft. God stemning som lover godt for 70 årsjubileet den 20.10 på Speiderhuset i Moss.

På søndag tok vi ned leiren relativt tidlig for at ungdommrn skulle få innta Ødemørk for sitt friluftsarrangement.

Vi avsluttet Vandringen med et besøk i Hjemmefront museet i Kirkebygden der Trygve Spjøter orienterte. Det var artig å se bilde av Josef  Vallner som en av gutta på Skauen.

Alt i alt en vellykket og meningsfull Vandringstur også i år.

Håper at du setter pris på alle bildene til fotograf og trekkespiller Tormod Berg Hansen.

(logg inn for å se bildene)

Mvh.

Bengt Lie Hansen

Roverlagsleder

PS!   Og vel møtt til Jubileet 20.10.2018

PROGRAM FOR ROVERVANDRINGEN TIL ØDEMØRK 31.8-2.9 2018 .

FREDAG 31. AUGUST 2018

Ved 12-tiden: Vi rykker inn i leirområdet. Teltene settes opp.

Matteltet settes opp under kyndig ledelse av Roar

Vi har koden til nøkkelboksen på Hytta fra Torunn Tegneby på Grefsrød.

Vi gjør oss kjent med området med noen mindre turer i terrenget

opp arrangementet og ønsker velkommen. Banneret på plass og guttene med Roverlagstrøya.

Bespisining Kl 17

Per Johan Hoel på Raknerud kommer på besøk for å fortelle om livet på skogen før og nå. Han har vært speider i 5. Moss og var med på Danmarksturen i 1955

Kl. 19: Tid for kveldsmat

Kl. 20. Vi samles rundt bålet

Kl. 23. Det blir ro i leiren

LØRDAG 1. SEPTEMBER 2018

Kl. 08:  Reveljen høres både ute og inne

Kl. 09.00: Frokosten tilberedes mest mulig samlet før  vi legger grunnlaget for dagens vandringstur.

Kl.11,00: Vi legger ut på turen Grefsrød  Raknerud, Østerlid og Stubberud. Vi raster på Østerlid og besøker det gamle Bryggerhuset på Stubberud der min mors onkel bodde før og etter krigen. De yngre fortsetter mot Grav, Bernstøtta etc før det svinges tilbake mot leiren.

De eldre kan ta seg tilbake til Leirområdet fra Rasteplassen på Østerlid som er min lille skogeiendom mellom Raknerud og Stubberud. Her skal det anlegges en bedre bålplass med en Gapahuk som skal hete Knutehuken.

15.00

Vi strekker bena og slapper av på Ødemørk

Kl.16.00: Vi får besøk av Kjell Karlstad fra Vestby Historielag som vil fortelle historier fra Vestby bygda.

Kl. 17.30: Roar setter i gang med matlagingen med god støtte av kokkelærlinger

KL.19.00: Vi inntar turens Festmåltid på tradisjonelt vis med langbord og egen stol.Vin tillatt. Sanger, historier, taler, underholdning og overraskelse

Tormod har med trekkspillet og hjelper til med stemningen

KL.21.00: Vi tenner leirbålet og samles rundt det.

Kl.23.00: Ro i leiren

SØNDAG 2.SEPTEMBER 2018

Kl. 08: Revelje

Kl.09: Frokost

Kl. 10.30: Vi tar ned leiren

Økonomisk oppgjør.

Kl. 11.30: Vi avslutter leiroppholdet på Ødemørk  og reiser til Våler for et avsluttende historisk innslag.

Kl. 13-14 tiden:Vandringen 2018 til veis ende og hjemreise.